Alles wat je moet weten over Google Analytics 4

Online Marketing

In de wereld van digitale marketing en website-analyse is Google Analytics een begrip geworden. Het heeft marketeers en website-eigenaren geholpen inzicht te krijgen in het gedrag van hun gebruikers, de effectiviteit van hun campagnes en de algehele prestaties van hun online aanwezigheid. Met de komst van Google Analytics 4, vaak afgekort als GA4, heeft Google een nieuwe stap gezet in het analyseren van gebruikersinteracties en het bieden van diepgaandere inzichten. Met de komst van GA4 heeft Google ervoor gezorgd dat er veel is veranderd en veel marketeers op een nieuw manier data moeten analyseren. In dit artikel duiken we in alles wat je moet weten over Google Analytics 4.

In dit artikel duiken we dieper in de wereld van marketing automation en onderzoeken we de vele voordelen van het werken met een krachtige automation tool als Active Campaign.

De evolutie van Google Analytics 4

Google Analytics is een webanalyse-service aangeboden door Google waarmee website-eigenaren en marketeers het gebruikersgedrag op hun website kunnen volgen en analyseren. Google Analytics Universal was jarenlang de standaard voor het meten van websiteverkeer en -gedrag. Hier zijn we al jarenlang aan gewend, maar sinds juli 2023 is de nieuwe Google Analytics 4 de standaard. Door de jaren heen is Google Analytics aardig veranderd. Er zijn aardig wat tools toegevoegd en veranderd van begin tot nu.

Urchin (2005): Google Analytics was oorspronkelijk gebaseerd op de Urchin-software die Google destijds had overgenomen. Dit was het begin van Google Analytics met de eerste basisstatistieken en verkeersgegevens.
Google Analytics 2.0 (2007): Deze versie introduceerde verschillende nieuwe functies, waaronder een verbeterde gebruikersinterface, geavanceerde segmentatie en nieuwe rapportage.
Google Analytics 3.0 (2009): in 2009 werd de asynchrone tracking geïntroduceerd. Hiermee werd de laadtijden van pagina’s verbeterd. Daarnaast werden aangepaste variabelen, gebeurtenistracking en uitgebreide mobiele trackingmogelijkheden geïntroduceerd.
Google Analytics Real-Time (2011): Real-Time Analytics werd toegevoegd en hierdoor konden gebruikers live verkeersgegevens van hun website bekijken, zoals het aantal actieve gebruikers op de website op elk moment van de dag.
Universal Analytics (2012): UA was een belangrijke update waarmee flexibelere tracking mogelijk was, inclusief het volgen van gebruikers over verschillende platformen en apparaten.
Google Analytics 4 (2020): Google Analytics (GA4) zorgt voor een aanzienlijke verschuiving in hoe gegevens worden verzameld en geanalyseerd. Het richt zich op gebruikersgerichte tracking in plaats van sessiegerichte tracking.

De aanpak van Google Analytics 4

De meeste opvallende aanpassing is de gebeurtenisgerichte aanpak. Google Analytics 4 focust zich op het volgen van gebeurtenissen die op de website of app plaatsen. Dit betekent dat Google Analytics zich niet alleen meer focust op de paginaweergaven en schermweergaven, maar verder kijkt naar interactie op de webpagina’s, scrolls en aankopen.

Machine learning en kunstmatige intelligentie

Binnen de nieuwe Google Analytics 4 wordt er gebruik gemaakt van verschillende machine learning en AI-technologieen. Dit heeft Google geïntroduceerd om meer en verdiepende analyses te kunnen maken voor een website. Door deze grote hoeveelheid data kunnen er voorspellende rapporten worden opgesteld.

Het nieuwe systeem kan bijvoorbeeld een voorspelling doen over het aantal aankopen op een website. Dit gebeurt op basis van voorgaande gegevens en gedrag. Deze inzichten zijn voor marketeers van hoge waarde, want hierdoor kunnen goede doelgerichte campagnes worden opgezet. Dit kan mede goed worden opgezet door de doelgroepsegmenten die Google Analytics 4 kan opstellen.

Cross-platform tracking

Met de nieuwe tool van Google Analytics kan het gedrag van gebruikers over verschillende platformen en apparaten worden gevolgd en geanalyseerd. Deze tool is toegevoegd, omdat gebruikers tegenwoordig gemakkelijk switchen tussen verschillende apparaten, om op een website of app te komen. Door cross-platform tracking kunnen marketeers en website-eigenaren een beter inzicht krijgen in de volledige klantreis, zelfs als deze plaatsvinden op diverse apparaten. Google Analytics 4 kan dus een gebruikers volgen die begint op een desktopcomputer en uiteindelijk een aankoop doet op mobiel.

Hiermee kunnen merken en marketeers hun doelgroep beter begrijpen en zullen er gespecialiseerde marketingcampagnes worden opgezet, want er wordt een breder beeld geschetst van de klantreis over verschillende apparaten.

Privacy en gegevensbescherming

De afgelopen jaren is de bezorgdheid rondom de privacy van gebruikersgegevens toegenomen en om die reden heeft Google Analytics 4 nieuwe functies om ervoor te zorgen dat de privacy van de gebruikers wordt gewaarborgd en voldoet aan de regelgeving. De belangrijkste nieuwe functie is de optie voor gegevensverwijdering toegevoegd. Hiermee kunnen gebruikers data en gebeurtenissen verwijderen. Daarnaast kunnen de gebruikersinformatie op een anonieme wijze worden weergegeven, want bedrijven kunnen ervoor kiezen om de laatste octet van het IP-adres te anonimiseren, waardoor het onmogelijk wordt om individuele gebruikers te identificeren op basis van een IP-adres

Een andere krachtige functie op het gebied van privacy is het ‘consumentenbezwaar’. Hierdoor kunnen gebruikers hun voorkeur uiten om niet te worden opgenomen in de analyses van Google Analytics 4.

Gebruikersinterface

De gebruikersinterface biedt een flexibelere rapportagemogelijkheid en hierdoor kunnen bedrijven beter inspelen op de behoeften. Google helpt hiermee bedrijven om diepere inzichten te krijgen en effectievere (marketing) beslissingen te nemen.

De nieuwe interface zorgt ervoor dat het analyseren van de gegevens gemakkelijker en overzichtelijker zal ijn, voor zowel beginners als ervaren gebruikers van Google Analytics. Google laat op het dashboard de belangrijkste gegevens en grafieken zien. De gegevens zijn gemakkelijk aan te passen, zodat iedere gebruiker een eigen rapportage kan samenstellen. Denk hierbij aan verschillende dimensies en statistieken om een gedetailleerde analyses kunnen uitvoeren. Daarnaast is de nieuwe interface gebouwd met oog op mobiel gebruik, waardoor gebruikers toegang hebben tot hun gegevens en analyses op diverse apparaten.

De interface is ontwikkeld om de gebruikers op elk moment de gegevens en analyses te bieden waar ze naar opzoek zijn.

Evenementenfunnels

Deze nieuwe tool stelt je in staat om je gebruikers te kunnen volgen tijdens specifieke interacties op de website of in de app. Door middel van de evenementfunnels kun je duidelijk zien waar de gebruikers afhaken en waar ze converteren. Hiermee kunnen de knelpunten in hert conversiepad vroegtijdig worden opgespoord en worden opgelost.

Levenscyclusrapporten

De tool voor het begrijpen van het gedrag van gebruikers is de levenscyclus is het levenscyclusrapport. Hiermee kun je de hele levenscyclus van een bezoekers analyseren. Vanaf het eerste bezoek aan een website tot een terugkerende interactie op de website. De rapporten bieden inzicht in de relatie, betrokkenheid met de website en de conversies over verschillende periodes. Je kunt zien hoe lang een gebruiker op de website is geweest, maar ook wanneer en hoe vaak ze weer terugkeren naar de website.
Daarnaast kun je zien welke gebeurtenissen zorgen voor meerdere interacties op de website en dit is belangrijk om te analyseren en beter op in te spelen.

Hoe installeer je Google Analytics 4?

Het is niet lastig om een Google Analytics account aan te maken, maar er zijn een aantal stappen belangrijk bij het aanmaken van een account. We nemen je mee in de belangrijke stappen bij het creëren van een account:

Stap 1: Maak een Google Analytics account aan
Ga naar de website van Google Analytics: https://analytics.google.com/analytics/web/.
Klik vervolgens op ‘inloggen’ om in te loggen je Google-account en klik op ‘Aan de slag’.
Vervolgens vul je een naam voor het account in, de URL van de website en andere informatie om het account juist aan te maken.

Stap 2: Maak een nieuwe property aan
Zodra het account is aangemaakt, ga je naar het ‘beheerder’ overzicht in de navigatiebalk aan de linkerzijkant. Vervolgens klik je hier op ‘property maken’ onder het gewenste account, mocht je meerdere accounts in het Google-account hebben staan. Kies vervolgens de ‘website als platformoptie en vul de juiste informatie in.
Klik op ‘gegevensstroom instellen’ om de gegevensstroom voor je website in te stellen.

Stap 3: Installeer de gegevensstroom
Het segmenteren van je doelgroep is een krachtige tactiek om relevante content te leveren aan de juiste mensen. Active Campaign biedt geavanceerde segmentatiemogelijkheden, waarmee je je contactenlijst kunt opdelen op basis van gedrag, interesses en andere relevante criteria. Door verschillende doelgroepsegmenten te definiëren, kun je gerichte campagnes maken en de kans op conversies vergroten.Dit kan op verschillende manieren:

  • Handmatig de Google Analytics-tag toevoegen aan de website. Dit doe je door het Google Analytics metings ID fragment toe te voegen aan de HTML-code van de website, net boven sluitings-tag . Zorg ervoor dat dit op elke pagina van de website is geïnstalleerd, om alle data goed te kunnen tracken van de website.
  • Maak gebruik van een Content Management Systeem (CMS). Installeer een Google Analytics-plugin voor een Content Management Systeem. Activeer vervolgens de plugin en configureer deze met een Google Analytics 4 meet-ID. Deze plugin zal automatisch de Google Analytics 4 tag toevoegen aan je website en de gegevens zullen binnenstromen.
  • Google Tag Manager gebruiken. Als je nog geen Google Tag Manager account hebt, maak je deze aan: https://tagmanager.google.com/. Als het account is aangemaakt, voeg je een nieuwe Google Analytics 4-configuratietag toe en configureer deze met de Google Analytics 4 meet-ID. Stel de juiste triggers in om de tag op de gewenste pagina’s te activeren. Publiceer daarna alle wijzigingen om de tag live te zetten op de website.
  • Gebruik van een websitebouwer. Mocht je een website hebben gebouwd met een online websitebouwer, zoals Wix of Shopify, kun je meestal de Google Analytics 4-meet-ID invoeren in de instellingen van het platform. Het platform zal vervolgens automatisch de Google Analytics-tag toevoegen aan de website zonder dat er een code hoeft te worden toegevoegd.

 

Stap 4: Verifieer de installatie
Nadat de Google Analytics 4-tag is toegevoegd aan de website, is het een kwestie van wachten voor een aantal uren tot Google Analytics de gegevens begint te verzamelen. Om dit na te kijken, ga je terug naar het rapportagegedeelte om te controleren of de gegevens goed worden weergegeven.

Hoe maak je een eigen rapport via Google Analytics?

Met Google Analytics 4 kun je gemakkelijk een eigen rapport samenstellen, om specifieke gegevens en inzichten voor je bedrijf te verzamelen. Hierbij de belangrijkste stappen om een aangepast rapport in Google Analytics 4 op te stellen.

  1. Log in op Google Analytics en navigeer naar GA4. Hier kom je in het algemene overzicht terecht.
  2. Navigeer naar de juiste property en ga vervolgens naar de gegevens waar je een aangepast rapport van wil maken.
  3. In de link zijbalk, onder de ‘aanpassen’, klik je op ‘aangepaste rapporten’.
  4. Vervolgens klik je op ‘nieuw aangepast rapport’. Hier kun je een rapport maken.
  5. Maak het aangepaste rapport, zoals jij wil:
    • Geef het rapport en naam en beschrijving: een goede omschrijving is belangrijk om het rapport later snel en gemakkelijk terug te kunnen vinden.
    • Rapportstructuur: kies de dimensies, statistieken en andere instellingen die je graag zou willen terug zien in het aangepaste rapport. Bij dimensies kun je een bron of medium kiezen. Bij statistieken kun je kiezen voor de betrokkenheidsduur, paginaweergaven, conversies of andere onderdelen.
    • Filters toevoegen: mocht je het fijn vinden om met filters te werken, kun je deze ook toevoegen aan het aangepaste rapport. Met de filters kunnen specifieke gegevens worden opgenomen of worden uitgesloten in het rapport. Dit gebeurt op basis van bepaalde voorwaarden, maar het ligt er natuurlijk aan wat je wilt analyseren met het rapport.
    • Bereik en segmenten: Hiermee kun je het datumbereik voor je aangepaste rapport instellen en ook specifieke segmenten toevoegen. Hierdoor kun je de gegevens nog verder filteren naar jouw wensen en behoeften.
  6. Sla het aangepaste rapport: nadat je het aangepaste rapport heb opgeslagen en hebt geconfigureerd, word het rapport toegevoegd aan de lijst met aangepaste rapporten in je Google Analytics 4-account.
  7. Bekijk en analyseer het aangepaste rapport: als je terug gaat naar het hoofddashboard van Google Analytics 4 en je gaat naar ‘aangepaste rapporten’ in de linker zijbalk, vind je het aangemaakte rapport. Nu kun je het rapport gebruiken voor uitgebreide analyses.

Meer weten over Digital Marketing? Neem contact op met: