Zo schrijf je het perfecte SEO-artikel, 30 regels om je aan te houden

SEO

In de eindeloze zee van online content is het cruciaal om op te vallen. Het schrijven van een SEO-geoptimaliseerd artikel is een kunst die de aandacht van zowel lezers als zoekmachines trekt. Deze 30 regels zullen je begeleiden naar het creëren van een effectieve en boeiende pagina die niet alleen je doelgroep aanspreekt, maar ook hoog scoort op de zoekresultatenpagina's (SERP's).

SEOschrijven in fases

Het schrijven van SEO-content bestaat eigenlijk uit drie fases. De eerste fase bestaat uit een vooronderzoek. Hierin wordt alles uitgewerkt wat er nodig is voor het schrijven van de tekst. Dit houdt in een zoekwoordenonderzoek, doelgroep verfijnen, concurrentie analyseren en nog meer. Dit onderdeel is het meest essentieel voordat je begint met schrijven. Hieraan wordt dan ook een groot deel van de tijd besteed.

De tweede fase, en eigenlijk de kortste fase, is het daadwerkelijk schrijven van de content. In deze fase wordt een conceptversie van de tekst geschreven, die in de derde fase verder onder de loep wordt genomen. In fase drie krijgt de tekst daadwerkelijk vorm en karakter, wat heel belangrijk is voor het bereiken van de doelgroep. Voor diverse doelgroepen kan dit verschillende uitwerkingen hebben, die aansluiten bij hun wensen en behoeften.

De derde fase draait met name om het finetunen en perfectioneren van de tekst. Dit is dan ook vaak een langdurende fase, omdat je alles gaat checken en verbeteren. Is dat dan wel efficiënt? Wel als je een perfect geoptimaliseerd SEO-artikel wilt hebben! Er zijn namelijk veel verschillende factoren die een zoekmachine beïnvloeden en om hier optimaal gebruik van te maken moeten er vaak dingen worden verbeterd. Oftewel; geoptimaliseerd worden voor de zoekmachine (SEO).

Naast deze drie hoofdfases is er nog een vierde fase, die in mijn opinie ook enorm belangrijk is. Deze vierde fase kan pas worden uitgevoerd nadat de desbetreffende tekst of pagina is gepubliceerd. In deze fase worden de prestaties van de keywords, links en pagina zelf zorgvuldig geanalyseerd. Zo kun je precies zien welke pagina beter scoort dan anderen en waarom dat is.

Vooronderzoek

De fundering van een perfect SEO-artikel begint met een grondig vooronderzoek. Hierin vorm je een strategie voor je contentcreatie. Het omvat alles van een doelgericht zoekwoordenonderzoek tot het analyseren van je concurrenten. Dit legt de basis voor je tekst en is de sleutel tot succes.

  1. Briefing maken

In een duidelijke briefing schrijf je de doelen, doelgroep en kernpunten op van je content. Dit vormt de basis voor gerichte en effectieve contentcreatie. Hierin vermeld je ook de zoekwoorden die in de tekst moeten komen te staan, de links en de headings die erin verwerkt worden.

  1. Bekijk de SERP; waar rankt concurrentie op

Door concurrenten te analyseren, krijg je inzicht in wat werkt rondom het onderwerp waarover je schrijft. Dit helpt je om je eigen strategie te verfijnen. Ook zie je bij andere websites die hoog ranken op de SERP (Search Engine Result Page) welke woorden en manier van schrijven zij gebruiken. Zo weet je ook wat wel en niet werkt onder jouw doelgroep.

  1. Zoekwoordenonderzoek

Het ontdekken van relevante zoekwoorden geeft je een focus voor je content. Zo word je gevonden door mensen die naar jouw expertise zoeken. Deze zoekwoorden kun je in je briefing verwerken zodat je weet welke woorden je moet laten terugkomen. Dit onderzoek kun je doen met behulp van verschillende online tools, zoals bijvoorbeeld Ahrefs of Semrush.

  1. Locatie specifieke zoekwoorden

Het toevoegen van lokale zoekwoorden vergroot je zichtbaarheid bij lokale zoekopdrachten. Dit is essentieel voor bedrijven met fysieke locaties. Zo kun je goed de mensen bereiken voor wie het daadwerkelijk relevant is op de manier die hun ook daadwerkelijk aanspreekt.

  1. Keyword implementatie

Door slimme plaatsing van zoekwoorden in je content, trek je meer verkeer aan en verbeter je je ranking. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het verwerken van de keywords in de headings en in goedlopende zinnen. Zorg er hierbij wel voor dat de tekst hoe dan ook lekker blijft lopen.

Schrijven

Wanneer je alle benodigde informatie hebt verzameld, betreed je de schrijffase. Hier maak je gebruik van je verzamelde inzichten om een boeiende en informatieve tekst te creëren. Een unieke stem en duidelijke opbouw spelen hierbij een cruciale rol, omdat ze je publiek betrokken houden en zoekmachines helpen begrijpen waar je pagina over gaat.

  1. Unieke en relevante teksten

Bied waarde met nieuwe inzichten en relevante informatie die je doelgroep nergens anders kan vinden. Dit vergroot je autoriteit maar ook de interesse bij je doelgroep. Je schrijft ten slotte niet alleen voor de zoekmachine, maar ook voor de echte doelgroep.

  1. Tone of voice die lezer aanspreekt

Consistent gebruik van een passende toon creëert betrokkenheid en versterkt je merkidentiteit. De taal die je gebruikt moet de doelgroep aanspreken en ook makkelijk te begrijpen zijn.

  1. Omschrijvende titel en headings

Beschrijvende titels en kopjes verbeteren de leesbaarheid en trekken de aandacht van zowel lezers als zoekmachines. Daarom is het ook essentieel om hier keywords in te verwerken, zodat hier meer zoekverkeer naar wordt getrokken.

  1. Antwoord geven op vragen

Door veelgestelde vragen te beantwoorden, vergroot je je kansen op ‘featured snippets’, waardoor je bovenaan zoekresultaten kunt verschijnen. Ook zoeken mensen vaak door middel van een vraag naar onderwerpen. Wanneer jouw tekst antwoord geeft op deze vragen, verschijnen ze automatisch hoger in de zoekmachine resultaten.

  1. Overtuigend schrijven en concreet

Door overtuigend en specifiek te schrijven, bouw je geloofwaardigheid op en stimuleer je actie. Ook zijn mensen sneller geneigd om door te lezen wanneer een tekst concreet en helder is. In tegenstelling tot langdradige en onduidelijke artikelen.

  1. Duidelijke opbouw en structuur van tekst

Een gestructureerde tekst maakt het gemakkelijker voor lezers om informatie te vinden en voor zoekmachines om de relevantie te begrijpen.

  1. Headings

Om de opbouw en structuur te optimaliseren gebruiken we kopjes om de content in secties te verdelen, wat de leesbaarheid bevordert en helpt bij het begrijpen van de inhoud. Deze headings zijn onder te verdelen in zes soorten (H1, H2, H3, H4, H5, H6). Dit is een hierarchische manier om de structuur weer te geven voor de lezer en zoekmachine. De belangrijkste heading (H1) is dan ook het grootst en dikst gedrukt. De minst belangrijke heading, de H6, is het kleinst en minst dikgedrukt.

  1. Structureer content voor leesbaarheid

Korte alinea’s, witruimtes en bulletpoints verbeteren de scanbaarheid en houden lezers betrokken. Zo begeleid je de lezer door je tekst heen zodat ze de tekst op de beste manier mogelijk lezen en opslaan.

  1. Witruimtes

Witruimtes geven je tekst ademruimte en creëren een aantrekkelijke lay-out die lezers helpt navigeren. Dit is daarom ook een erg belangrijk onderdeel van het structureren van de tekst.

  1. 500 en 1000 woorden

Het bereiken van een balans tussen diepgang en beknopte informatie is ideaal voor een gezonde gebruikerservaring en SEO. Een SEO-artikel moet dan ook minimaal 400 woorden bevatten. 500 woorden voor echt een volwaardige tekst. De tekst moet ook niet te lang zijn, want anders haken mensen af. Beperk het artikel dan ook tot één onderwerp, zodat je voor sub-onderwerpen andere pagina’s kan maken en daarnaartoe kan linken vervolgens.

Finetunen

Na het schrijven komt het finetunen. Hier wordt je tekst geoptimaliseerd voor zoekmachines en de gebruikerservaring. Het is een fase van zorgvuldige aanpassingen om de leesbaarheid te verbeteren en ervoor te zorgen dat je content naadloos aansluit bij de behoeften van je doelgroep.

16. Focus keyword

Een focus keyword helpt zoekmachines je content te begrijpen en rangschikken. Zo geef je aan welk woord de meeste focus heeft op die pagina.

17. URL

Een geoptimaliseerde URL met het focus keyword draagt bij aan een betere zoekmachineherkenning en klikbaarheid. De slug van de URL bevat een omschrijving van de titel, maar hoeft niet letterlijk de titel te zijn. De slug moet namelijk wel een beetje kort gehouden worden.

18. Interne links & backlinks

Interne links verbinden je content, wat de gebruikerservaring verbetert en zoekmachines helpt om je site te indexeren. Ook kan de gebruiker doorklikken naar een andere pagina met uitleg als deze denkt geïnteresseerd te zijn. Backlinks zijn links die op andere websites worden geplaatst naar jouw pagina. Hierdoor creëer je autoriteit voor de zoekmachine.

19. Relative internal linking

Het relatief maken van de URL kan alleen bij interne links binnen het CMS. Hierdoor versnel je de laadtijd doordat de zoekmachine sneller begrijpt over welke pagina het gaat. Het relatief maken van interne links doe je door alleen de slug te gebruiken in de hyperlink.

20. Anchor texts

Door betekenisvolle anchor teksten te gebruiken, wordt de context van je links duidelijk en begrijpelijk. De anchor texts wordt namelijk gebruikt om een link aan te koppelen om zo de gebruiker door te linken naar een andere pagina. Bij ankerteksten is het van belang om keywords te gebruiken die passen bij de bestemmingspagina.

21. Beeldmateriaal

Visuele content houdt lezers geïnteresseerd en verhoogt de aantrekkelijkheid van je pagina. Denk hierbij aan afbeeldingen, video’s, GIF’s en overige visuele elementen om de pagina te verrijken.

22. Bestandnamen afbeeldingen

Beschrijvende bestandsnamen voor afbeeldingen versterken de vindbaarheid van je visuele content. Hierin gebruiken we dan ook altijd keywords die terugkomen in de alt-tekst van de afbeelding en op de pagina zelf. Zo is alles verbonden met elkaar.

23. Snippet

Een geoptimaliseerde snippet met relevante keywords vergroot de kans op klikken in de zoekresultaten. In de snippet staan de paginatitel, meta description en de URL. Daarom optimaliseren we deze ook zodat dit op de SERP uiteindelijk helemaal correct wordt vertoond.

24. CTA’s

Call-to-Actions leiden lezers naar verdere stappen, wat de betrokkenheid en conversies verhoogt. Denk hierbij aan buttons, polls en doorverwijzingen naar andere pagina’s. Afhangend van je doelen zijn er verschillende methodes om de lezer over te laten gaan tot actie of conversie.

25. Snelle laadtijd

Een snelle website verbetert de gebruikerservaring, vermindert bounce rates en verhoogt de ranking op de SERP. Het comprimeren van beelden, links en codes leveren hieraan onder andere een bijdrage.

26. Grammatica, spelling, zinsopbouw controleren

Kwalitatieve content zonder taalfouten draagt bij aan je professionaliteit en geloofwaardigheid. Ook dit helpt bij het uitstralen van autoriteit tegenover zowel de lezer als de zoekmachine. Hiervoor zijn ook meerdere tools te gebruiken, zoals Grammarly als je bijvoorbeeld in het Engels moet schrijven.

Na publicatie

Zelfs nadat je content live is gegaan, eindigt je reis niet. Het monitoren van prestaties en het bijhouden van actualiteiten is essentieel om je positie te behouden en je content relevant te houden. Door sociale media te gebruiken, kun je je bereik vergroten en je content delen met een breder publiek.

27. Boost pagina op socials

Het delen van je content op sociale media vergroot je bereik en trekt meer verkeer aan, wat positief bijdraagt aan je SEO-inspanningen. Dit kan je vrijwel gelijk na publicatie doen, maar ook na verloop van tijd om weer extra aandacht te vragen voor je pagina.

28. Analyseer de prestaties van de pagina

Door statistieken te evalueren, begrijp je hoe goed je content presteert en waar verbeteringen mogelijk zijn. Dit kun je traceren met tools als Google Analytics bijvoorbeeld, die een uitgebreid overzicht bieden aan statistieken.

29. Actueel en up-to-date houden

Up-to-date blijven is cruciaal om relevant te blijven en je zoekmachinepositie te behouden. Schrijf je over een onderwerp die vaak verandert? Zorg er dan voor dat de content actueel blijft, zodat de lezers niet uitgaan van foutieve informatie

30. Monitor de zoekwoordposities

Door je zoekwoordposities te volgen, krijg je inzicht in je prestaties en kun je bijsturen waar nodig. Ook dit kun je doen met een tool, zoals de Rank Tracker in Ahrefs. Zo kun je inspelen op actuele trends door de beste woorden te implementeren in de content.

Conclusie

Het schrijven van een perfect SEO-artikel is een uitgebreid proces dat zorgvuldige planning en uitvoering vereist. Door te focussen op zoekwoorden, contentkwaliteit en gebruikerservaring kun je niet alleen je publiek aanspreken, maar ook stijgen in de ranglijsten van zoekmachines. Met deze 30 regels als je leidraad ben je goed op weg naar het creëren van content die zowel impact heeft als resultaten oplevert.

Meer weten over Digital Marketing? Neem contact op met: