In 10 stappen naar een Converterende Social Ads campagne

Online Marketing Social Ads

De wereld van digitale marketing veranderd voortdurend en sociale media vormen een belangrijk onderdeel van de moderne digitale wereld. Een converterende Social Ads campagne opzetten is echter meer dan simpelweg advertenties plaatsen op verschillende platforms. Het vereist een gestructureerde aanpak die begint bij het begrijpen van je doelgroep en eindigt bij het voortdurend optimaliseren van je strategie. Hier zijn de belangrijkste stappen die je kunt volgen om een effectieve converterende Social Ads campagne te creëren.

Stap 1: de probleemstelling van het merk

Elke succesvolle campagne begint met het identificeren van het probleem dat je wilt oplossen. Analyseer wat er ontbreekt en waardoor jouw merk de opgestelde targets niet bereikt. Ligt dit aan weinig bereik of aan weinig verkeer naar de website? Soms is het een kwestie van een product/dienst goed presenteren aan de juiste doelgroep. Door het probleem duidelijk te definiëren, kun je gerichte doelen vaststellen en je strategie afstemmen op het oplossen van dit specifieke probleem. Hierbij wordt er gekeken naar de doelgroep en hoe je deze het beste kunt bereiken. Daarbij hoort een duidelijke marketingboodschap en bijpassende marketingstrategie.

 

Stap 2: wat is de boodschap van de campagne?

De boodschap die je wilt overbrengen, is de kern van je campagne. Het moet aansprekend, beknopt en relevant zijn voor je doelgroep. Op die manier zorg je ervoor dat jouw doelgroep het product of dienst kan vinden en de interesse wordt gewekt. Hierbij draait het om belangrijke elementen, zoals het merkverhaal, de belangrijkste USP’s en wat men kan verwachten van het product of dienst. Daarnaast is het belangrijk om de wensen en behoeften van de potentiele doelgroep in je achterhoofd te houden bij het creëren van de juiste marketingboodschap, want een krachtige boodschap zal ervoor zorgen dat jouw doelgroep converteert.

 

Stap 3: bepaald de campagne doelstelling(en)

Om ervoor te zorgen dat je de juiste doelen bereikt met een social campagne, is het van groot belang om de juiste campagnedoelstelling te gebruiken voor een campagne. Er zijn diverse doelstelling en hieronder bespreken we de meest gebruikte campagnedoelstellingen.

Campagnedoelstelling 1 – Merkbewustzijn

Deze doelstelling is gericht op het vergroten van de bekendheid van een merk of product. Advertenties worden geoptimaliseerd om aan zoveel mogelijk mensen te worden getoond, zodat de advertentie-uitingen in het geheugen van de gebruikers blijven hangen. Hiermee zorgen we voor brede verspreiding van het merkverhaal.

Campagnedoelstelling 2 – Bereik

Met deze doelstelling wordt geprobeerd om advertenties aan een zo groot mogelijk aantal mensen te tonen binnen de doelgroep. Dit is vooral nuttig als het doel is om zoveel mogelijk mensen op de hoogte te stellen van een bepaalde gebeurtenis, promotie of aankondiging.

Campagnedoelstelling 3 – Verkeer

Deze doelstelling richt zich op het stimuleren van bezoekers naar een specifieke bestemming, zoals een website, app of een bepaalde pagina. Het is effectief voor het vergroten van het aantal mensen dat met je merk in contact komt.

Campagnedoelstelling 4 – Betrokkenheid

Hiermee wordt geprobeerd om interactie met je advertenties te stimuleren, zoals likes, reacties, deelacties en klikken op links. Dit is handig als je wilt dat je doelgroep zich meer betrokken voelt bij je inhoud. Bij deze doelstelling kun je er ook voor zorgen dat je organische kanalen groeien, door op een betaalde manier wat meer aandacht te besteden aan de social media kanalen.

Campagnedoelstelling 5 – App-installaties

Als je een app hebt, is dit een geschikte doelstelling om het aantal downloads en installaties van je app te vergroten.

Campagnedoelstelling 6 – Video-views

Deze doelstelling is specifiek gericht op het vergroten van het aantal keren dat je videoadvertentie wordt bekeken. Het is nuttig als je wilt dat een groot publiek je videomateriaal bekijkt. Het is hier belangrijk om een opvallende en relevante video te gebruiken.

Campagnedoelstelling 7 – Conversie

Deze doelstelling is gericht op het generen van conversies. Dit kunnen aankopen zijn op een website of leads die een contactformulier invullen op de website.

Stap 4: Bepaal de marketingkanalen en advertenties

Er zijn verschillende socialemediakanalen die adverteerders verschillende mogelijkheden bieden om hun doelgroep te bereiken en hun advertentiestrategieën aan te passen. Hier zijn enkele populaire socialemediakanalen en de advertentiemogelijkheden die ze doorgaans bieden:

Facebook

Foto advertenties:
Standaard afbeeldingsadvertenties die in de Facebook-feed worden weergegeven.

Video advertenties:
Video’s die in de feed worden weergegeven en automatisch worden afgespeeld.

Carrousel advertenties
Een reeks afbeeldingen of video’s waarmee gebruikers kunnen bladeren.

Slideshow advertenties:
Diavoorstellingen van afbeeldingen met bewegende elementen en overgangen. Dit kun je ook zien als een video met verschillende statische beelden.

Collectie advertenties:
Een combinatie van afbeeldingen of video’s en een productcatalogus voor winkeladvertenties.

Instant Experience (voorheen Canvas): 
Interactieve, fullscreen-ervaringen die worden geopend wanneer gebruikers op de advertentie klikken.

Dynamische advertenties: 
Advertenties die automatisch producten weergeven op basis van de interesses van de gebruiker.

Instagram

Foto advertenties:
Vergelijkbaar met Facebook-fotoadvertenties, maar weergegeven in de Instagram-feed.

Video advertenties:
Video’s in de Instagram-feed of als verhalen.

Carrousel advertenties
Vergelijkbaar met Facebook-carrouseladvertenties, maar op Instagram.

Verhalen advertenties:
Korte, verticale video’s of afbeeldingen die tussen de verhalen van gebruikers worden weergegeven.

Twitter

Promoted Tweets:
Gesponsorde tweets die worden weergegeven in de feeds van gebruikers.

Promoted Accounts:
Gesponsorde accounts die worden aanbevolen aan relevante gebruikers.

Promoted Trends:
Gesponsorde trending onderwerpen die bovenaan de trendslijst worden weergegeven.

LinkedIn

Sponsored Content:
Gesponsorde berichten in de LinkedIn-feed van gebruikers.

Sponsored InMail:
Gesponsorde berichten die rechtstreeks naar de LinkedIn-inbox van gebruikers worden gestuurd.

Display advertenties:
Banners en tekstadvertenties op de LinkedIn-website.

Dynamische advertenties:
Advertenties die automatisch worden aangepast aan de profielinformatie van de gebruiker.

LinkedIn

Promoted Pins:
Betaalde pins die in de Pinterest-feed verschijnen en gebruikers naar een website leiden.

Promoted Video’s:
Video’s die worden weergegeven in de Pinterest-feed.

Promoted Carrousels:
Een reeks afbeeldingen die horizontaal kunnen worden doorlopen.

TikTok

In-feed advertenties:
Korte videoadvertenties die in de TikTok-feed verschijnen.

Branded Hashtag Challenges:
Adverteerders kunnen gebruikers uitdagen om content te maken rond een specifieke hashtag.

Houd er rekening mee dat elk platform zijn eigen specifieke advertentiemogelijkheden, targetingopties en indelingen heeft. Adverteerders kunnen deze kanalen kiezen op basis van hun doelgroep, advertentiedoelstellingen en het type content dat ze willen promoten. Hierbij is ook belangrijk om de marketingstrategie goed in het achterhoofd te houden.

Stap 5: Een spetterende marketingstrategie

Een doordachte strategie is de sleutel tot het succes van je Social Ads campagne. Nadat de probleemstelling en de boodschap duidelijk is voor de campagne, ga je beginnen met het bouwen van een spetterende marketingstrategie. Kies de gewenste social media kanalen om jouw doelgroep op de beste manier aan te spreken. Facebook en Instagram zijn geschikte kanalen om te gebruiken voor B2C en LinkedIn is het kanaal wat over het algemeen wordt gebruikt voor B2B. Welke content je per campagne wilt gebruiken is ook een belangrijk onderdeel van een goede marketingstrategie. Met video kun je beter een merkverhaal overbrengen, maar mooie productfotografie kan ook zorgen voor kliks naar de website. Content is dus een essentieel element van de marketingstrategie.

Bepaal vervolgens het juiste budget en verdeel dit verstandig over de verschillende campagnes. Aan een verkeer campagne geef je meer budget uit, dan aan een conversie campagne. Dit heeft te maken met de targeting van de campagnes. Met meer budget haal je een grote (koude) doelgroep naar de website, om uiteindelijk met een kleiner budget de kleinere (warme) doelgroep over te laten gaan tot een conversie op de website.

Stap 6: Creëer prachtige advertenties voor de campagne

Het ontwikkelen van aantrekkelijke advertenties is een cruciale stap. Tijdens het maken van de marketingstrategie beslis je met welke content het merkverhaal het beste vertaalt kan worden naar geschikte advertenties. Hierbij wordt er gekeken naar elementen als een button met duidelijke call-to-action om de doelgroep over te laten gaan tot actie. Het doel is om de doelgroep naar de website te krijgen en een product aan te schaffen of dienst af te nemen. Zorg ervoor dat de advertenties passen bij het merk en de producten of diensten goed tot hun recht komen.

Stap 7: Een succesvolle Social Ads campagne live zetten

Zodra de advertenties gereed zijn om in te zetten, is het tijd om de campagne op te zetten in de desbetreffende Business Manager. Dit kan in Facebook, LinkedIn, Pinterest of een andere Business Manager zijn – het ligt er natuurlijk aan welke kanalen je gaat gebruiken. Het begint met het instellen van de basiselementen van de campagne. Allereerst kies je het doel van de campagne en stel je de gewenste doelgroep in. Een doelgroep kan worden ingesteld op basis van interesses of uit diverse retargeting mogelijkheden. Met de retargeting mogelijkheden kunnen we recente websitebezoekers opnieuw benaderen, maar ook mensen die al een product hebben toegevoegd aan het winkelmandje. Zodra de doelgroep is ingesteld, kunnen de advertenties worden ingezet en de passende tekst voor de advertenties worden geschreven. Vervolgens is het een kwestie van de juiste bestemming gebruiken voor de campagne, dit kan de homepage of shop van de website zijn, maar ook een contactformulier. Ook dit ligt volledig aan het doel van de campagne.

Zodra de doelgroep, advertenties en budgetten goed zijn ingesteld, is het tijd om de campagne te publiceren. Tijdens het draaien van de campagnes kunnen er nog verschillende tests worden uitgevoerd op het gebied van doelgroepen, content en tekst.

Business Manager aanmaken

Het begint allemaal bij het opzetten en inrichten van de Business Manager. Een Business Manager is het centrum van het kanaal, waar het advertentieaccount te vinden is en waar andere zaken te regelen zijn, zoals: de facturering, doelgroepbeheer en gebeurtenissenbeheer (tracking).

Advertentie account opzetten

Zodra de Business Manager is ingesteld, is het tijd om een advertentie account aan te maken. Dit kan gemakkelijk via een Business Manager.

1. Log in op de Business Manager

Zorg ervoor dat je al een Business Manager hebt ingesteld voordat je begint.

2. Advertentie account aanmaken

Eenmaal ingelogd, ga je naar het ‘‘advertentieaccounts’’. Hierna kun je bestaande advertentieaccounts bekijken of een nieuwe toevoegen. Als je een nieuw advertentieaccount wilt toevoegen, klik je op de knop ‘’+ Toevoegen’’ en selecteer je ‘’Advertentieaccount’’. Volg de instructies om het account op te maken.

3. Instellingen advertentie account

Tijdens het aanmaken van het advertentieaccount moet je enkele basisinstellingen configureren, zoals de naam het account en het valutatype dat je wilt gebruiken voor je advertentie-uitgaven.

4. Instellingen advertentie accountToegang en machtigingen

Na het instellen van het account kun je toegang en machtigingen beheren. Wijs teamleden toe aan het advertentieaccount en kies welke niveau van toegang ze hebben, zoals beheerder, adverteerder of analist.

5. Toegang en machtigingen

Om advertenties te kunnen plaatsen, moet je een betaalmethode instellen. Dit omvat het opgeven van creditcardgegevens of het koppelen van een andere betaalmethode.

Campagne aanmaken

Zodra alle elementen goed zijn ingesteld, is het tijd om de campagnes aan te maken in juist in te stellen. Hier kies je de juiste campagnedoelstelling, geef je de campagne een naam en upload je de advertenties. Twee belangrijke aspecten zijn targeting en budgettering.

Stel targeting in

Op advertentieset niveau stel je de targeting voor de campagne in. Een doelgroep (targeting) kan worden opgezet door middel van interesses, retargeting en locaties. Bepaal de juiste targeting aan de hand van de opgestelde strategie.

Budgetten instellen

Het is mogelijk om op 2 manieren het budget op te stellen; op campagneniveau en advertentieset niveau. Mocht je verschillende doelgroepen willen testen, is het verstandig om het budget in te stellen op advertentieset niveau, waardoor het budget gelijk wordt verdeeld over de verschillende doelgroepen en op dit manier goed kan worden getest welke doelgroep het beste presteert. Mocht je ervoor kiezen om geen doelgroepen te testen, dan kun je het budget ook op campagneniveau instellen.

Stap 8: Creëer prachtige advertenties voor de campagne

Om ervoor te zorgen dat de producten en/of diensten zo goed mogelijk aansluiten bij de doelgroep, is het soms noodzakelijk om verschillende tests uit te voeren gedurende de campagne looptijd. Je kunt verschillende test op advertentieset niveau en advertentie niveau uitvoeren. Op advertentieset niveau kunnen verschillende doelgroepen worden getest, want welke doelgroep zorgt voor de meeste kliks naar de website? Door verschillende interessegroepen tegenover elkaar te testen, ontdek je snel welke doelgroep het beste presteert en met welke doelgroep je het beste kunt werken. Op advertentie niveau kan er content worden getest, bijvoorbeeld door een advertentie met model tegen over een advertentie zonder model te testen. Klikt de doelgroep eerder door als er een model te zien is of komen er meer klikken naar de website door productfotografie. Er zijn dus een tal van tests die kunnen worden uitgevoerd, om ervoor te zorgen dat een campagne optimaal gaat draaien en zorgt voor de beste resultaten.

Stap 9: Optimaliseren tot het gewenste resultaat

Na het lanceren van je campagne is het belangrijk om voortdurend de prestaties te monitoren en te optimaliseren. Analyseer gegevens zoals klikfrequenties, vertoningen en conversieratio’s. Identificeer welke advertenties goed presteren en welke aanpassingen nodig hebben. Pas je strategie aan op basis van deze inzichten om de effectiviteit van je campagne te vergroten.

De conclusie is dat het creëren van een converterende Social Ads campagne een zorgvuldige planning nodig heeft. Je moet rekening houden met creatieve boodschappen en voortdurende optimalisaties. Door de bovenstaande stappen te volgen, kun je een effectieve en doelgerichte campagne opzetten die impact heeft en resultaten oplevert. Onthoud dat elke campagne uniek is, dus wees bereid om te leren van je ervaringen en je aanpak aan te passen voor de beste resultaten.

Stap 10: Een uitgebreide rapportage

Het is noodzakelijk om elke maand een uitgebreide rapportage op te stellen, om de resultaten van de campagne te evalueren. Aan de hand van de rapportage kunnen er wekelijks of maandelijks nieuwe actiepunten worden opgesteld.

 

Meer weten over Digital Marketing? Neem contact op met: